Sayfalar


ULUSAL İLETİŞİM AĞI

12 Eylül 2010 Pazar

Okul Güvenliğinin Düzeyi Objekti ve Ölçülebilir Yöntemlerle Saptanmalıdır

26 Nisan 2010

Okul güvenliği son yıllarda şiddet, uyuşturucu, trafik ve akranlar arası istismar olgularının artışına bağlı olarak çok gündeme gelen ve tartışılan bir konumdadır. Okul, çocuklarımızın eğitimleri için en çok vakit geçirdikleri yerdir. Bu açıdan da buranın her açıdan güvenli olabilmesi çocuklarımız için vazgeçilemez bir boyuttur. Ancak, bir okulun bu niteliklere ne düzeyde sahip olduğunun belirlenmesi önemlidir. 

Gelişmiş ülkelerde yaygın ve oturmuş bir sistem olarak var olan okul güvenliğinin ölçümlerinin bizim ülkemizde de kısa sürede yaygınlaşması gereklidir. Okulların güvenliğini ölçmeye yönelik gelişmiş ülkelerde profesyonel kurumlar oluşturulmuştur. 2004’den beri var olan NSSC (Ulusal Okul Güvenliği Merkezi) gibi sistemler, objektif ve ölçülebilir yöntemlerle okulun her açıdan güvenliğini ölçmekte ve saptamaktadırlar. 

Okul yönetimleri dilerse bu tür kurumlara başvurarak okulun ne düzeyde güvenilir olduğu konusunda değerlendirme çalışması yaptırabilir. Değerlendirme sonucuna göre okulun güvenliği konusunda eksiklikleri giderme ya da güvenliği devam ettirme konusunda önlem ve politikalar geliştirebilir. Ülkemizde de benzer kurumların olması objektif ve ölçülebilir güvenlik kavramı geliştirmek için önemlidir.

Herhangi bir okulun güvenliğinin ne düzeyde sağlandığının belirlenmesi, bu amaçla yapılması gereken ölçmelerle ilgili olarak literatürde beş farklı standarttan bahsedilmektedir. Okul güvenliğini ölçme standartları şöyle sıralanabilir:

1. Öğrencilerin okul güvenliği ile ilgili karşılaşmış oldukları olaylara ilişkin olarak verdiği bilgiler
“Okulda son bir ay içinde silah taşıyan öğrenci biliyor musun” sorusuna verilecek cevap gibi. Bu tür okul güvenliğine ilişkin bilgileri edinmeye yönelik soruların cevapları, çoğunlukla evet hayır  şeklindedir.

2. Öğrencilerin ve öğretmenlerin okul güvenliğiyle ilgili görüş ve düşünceleri
“Okulu ne derece güvenli buluyorsun” sorusuna verilecek cevap gibi. Öğrenci görüş ve düşüncelerine ilişkin bulgular genellikle Likert tipi anketlerle elde edilir.

3.  Okul güvenliği ile ilgili istatistikler
“Bir yılda rapor edilmiş olay sayısı” gibi veriler. Okulda okul güvenliğine ilişkin okul yönetimi ve diğerleri (polis) tarafından tutulan raporlar bu gruba girmektedir.

4.  Okul disiplin verileri
“Okuldan uzaklaştırma, kayıt silme cezası gibi bilgiler. Öğrencilerin okul içinde ve dışında karışmış oldukları disiplin olaylarına ilişkin veriler okul güvenliğini ölçmeye ilişkin önemli bir göstergedir.

5.  Öğrencilerin kendilerini tehdit edici olaylara ilişkin şikayetleri ve beyanları
Okul güvenliğini ölçmede kullanılabilecek standartlardan biridir.

Görüldüğü gibi okulda yaşayan ve bizzat olayın objesi konumundaki çocuklardan alınan bilgilerle hazırlanan datanın değerlendirilmesi de sağlıklı olacaktır. Çünkü o zaman tarafsız bir şekilde her yerde  de kullanabileceğiniz bir yöntemle güvelik kavramının ölçümü yapılabilecektir.   

Hiç yorum yok: