Eğitimde temel sorunların başında uygulama alanında görülen dershane merkezli eğitim gelmektedir. Dershaneler bugün Üniversite sınavlarına, Anadolu ve Süper Liselere ve seviye belirleme sınavlarına hazırlık yapan yerler konumundadır.
Son 30 yıldır süren bu sistemin özellikle son 10 yılda ve AKP , Milli Eğitim Bakanlığı’nın politikalarıyla dersaneler asıl eğitim yerleri olarak ön plana çıkmıştır.
Dershane merkezli eğitim şu sorunlara yol açmaktadır:
- Ailelere yüksek harcamalar,
- Çocukların yaşlarının gereğini yaşayamamaları,
- Çocukların okul ve dershane arasında bocalamaları,
- Çocukların yarış ve sürekli sınav ortamına bağlı psikolojik problemler yaşamaları.
Dershane merkezli eğitimden okul merkezli eğitime geçilmelidir.
Ücretlerin Devlet tarafından saptanması ve denetim altında tutularak dershaneler kar getiren kurumlar olmaktan çıkarılmalıdır.
Öğretmenlerin ücret politikası düzenlenerek cazip bir iş koluna dönüştürülmeli ve kaliteli insan kaynağı oluşturulmalıdır.
Üniversiteler öğrencilerin okul başarılarına bakılarak, İngiltere’deki gibi sınavsız öğrenci kabulü modeline geçilmelidir.
Eğitim program içeriği düzenlenmeli, araştırma, inceleme, sorgulama, analiz ve sentez becerilerinin geliştirildiği bir program içeriği oluşturulmalıdır.
Ezbere dayalı eğitimden vazgeçilmeli, sorgulayan eğitim sistemine geçilmelidir.
Gereksiz yere ağır bilgi yüklemesinden vazgeçilmelidir. Çok kapsamlı bilgi vermek yerine bilgiye nasıl ulaşılacağının öğretildiği pratik bilgilere yönelik, kişiliğin, zekanın gelişimine yönelik müfredatlar oluşturulmalıdır.
Ulaşım zorluğu çekilen yerleşim bölgelerine, pamuk, fındık toplayan işçilerimizin çocuklarına "gezici, mobil okullar" oluşturulmalı; eğitim hizmetleri çocukların ayağına götürülmeli; taşımacı eğitimden vaz geçilmelidir.
Ulaşım zorluğu çekilen yerleşim bölgelerine, pamuk, fındık toplayan işçilerimizin çocuklarına "gezici, mobil okullar" oluşturulmalı; eğitim hizmetleri çocukların ayağına götürülmeli; taşımacı eğitimden vaz geçilmelidir.
Bunun için "her karavan, bir sınıf" eğitim modeli uygulamaya sokulmalıdır. Ayrıca kız çocukların eğitimi konusunda özellikle doğu ve Güneydoğu Bölgelerinde ağırlıklı olarak çalışılmalı ve zorunlu eğitim 11 yıla çıkarılmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder